کد مطلب:314696 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:220

آب برهوت
برهوت، منطقه سوزان و بیابان خشك و هوای گرم آتشبار در بیابان حضرموت در كشور عربی «یمن» واقع است، در روایات زیاد، ذكری از این منطقه به میان آمده است، حتی می فرماید: كه در عالم برزخ، ارواح كفار و منافقین در آنجا معذب می شوند، همان طور كه أرواح مؤمنین در وادی السلام نجف اشرف در جوار و همسایگی امیرمؤمنان (علیه السلام) در شادی و خوشی قرار می گیرند.

1 - عن القداح عن أبی عبدالله (علیه السلام) عن آبائه علیهماالسلام قال



[ صفحه 168]



امیرالمومنان (علیه السلام): «شر ماء علی وجه ارض، ماء برهوت و هو الذی بحضرموت یرده هام الكفار باللیل» [1] قداح از امام صادق (علیه السلام) از پدران و بزرگوارانش (علیه السلام) روایت می كند امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: بدترین آب روی زمین، آب برهوت است كه در حضرموت قرار دارد، شبها ارواح كفار به آن وارد می شوند.

2 - عن السكونی عن أبی عبدالله (علیه السلام) قال: قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): «شر الیهود، یهود بیسان و شر النصاری نصاری نجران و خیر ماء علی وجه ارض، ماء زمزم و شر ماء و شر ماء علی وجه ارض، ماء برهوت و هو واد بحضرموت ترد علیه هام الكفار و صداهم» [2] .

سكونی از امام صادق (علیه السلام) روایت می كند: كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: «بدترین یهودی ها یهود «بیسان» و بدترین نصاری، نصارای «نجران» است و بهترین آب روی زمین، زمزم و بدترین آن آب برهودت وادی است در حضرموت كه أرواح و أبدان كفار بر آن وارد می شود.».

(بیسان: شهركی است در شام و نجران، محل معروفی است، در میان حجاز و شام و یمن). [3] در كتاب (از مباهله تا عاشورا) به طور مفصل و خواندنی از موقعیت محل و اهل نجران و صنایع دستی آنان شرحی نوشته ام به آنجا مراجعه شود.



[ صفحه 169]



(صدی: بدن آدمی را بعد از مرگ می گویند «المنجد و القاموس و النهایة»

(هام و هامة الرأس، فرق سر هر چیز، رئیس، گروه، جماعت، مردم «المنجد و القاموس و النهایة» (در نهایة اللغة می گوید: الهامة: الرأس و اسم طائر و هو المراد فی الحدیث و ذلك انهم یتشامؤن بها و هی طیر اللیل و قیل: هی البومة) [4] .

هامه به معنای سر و سر پرنده ای را می گویند كه با او فال بد می زنند و شاید همان شب پره یا فاخته یا بوم باشد.



[ صفحه 170]




[1] كافي: ج 1 ص 76؛ بحارالانوار: ج 6 ص 289 / 2؛ محاسن: ص 573، بحارالانوار: ج 99 ص 244 / 12.

[2] كافي: ج 1 ص 76؛ بحارالانوار: ج 6 ص 289 / 6؛ و ج 60 ص 244 / 13.

[3] بحارالانوار: ج 6 ص 289؛ پاورقي در قاموس اللغة گويد: (بيسان، قريه اي است در شام و مرو محلي است در يمامه) (در سيره نبوي زيني دحلان مي گويد: نجران، شهر بزرگي است كه 73 قريه دارد حاشيه، ج 4، سيره النبي حلبي: ص 4).

[4] بحارالانوار: ج 60 ص 44 / 19؛ (نجران، محلي است در يمن.).